ناب زیست

ناب زیست

ناب زیست

ناب زیست

ناب زیست

  • ۰
  • ۰

فیلتر کربن

 

اسمز معکوس

یکی از محبوب ترین روش های تصفیه آب که در حذف آلاینده ها بسیار مؤثرتر از فیلتر کربن اکتیو است، اسمز معکوس است. این فرآیند فیلتراسیون ناب زیست ممکن است شامل یک فیلتر کربن اکتیو به عنوان یکی از مراحل متعدد فیلتراسیون باشد که با هم ترکیب می شوند تا کامل ترین راه حل ممکن برای تصفیه آب را ارائه دهند .

در یک فیلتر اسمز معکوس یک غشای RO وجود دارد که یک غشای نیمه تراوا است که حاوی منافذ بسیار ریز است که تنها کوچکترین ذرات آب می توانند از آن عبور کنند، در حالی که فاضلاب غنی از آلاینده در زهکشی تخلیه می شود. اسمز معکوس می‌تواند کلر و فلزات سنگین مانند کربن فیلتراسیون ناب زیست را حذف کند اما همچنین می‌تواند مجموعه‌ای از آلاینده‌ها را که فیلتر کربن اکتیو نمی‌تواند حذف کند، مانند فلوراید ، باکتری‌ها و آرسنیک را حذف کند.

فیلترهای رسوبی

فیلترهای رسوب معمولاً به عنوان اولین مرحله فیلتراسیون، برای سیستم های آب اسمز معکوس، سیستم های ورودی کل خانه، نرم کننده ها / نرم کننده های آب و غیره استفاده می شوند. هدف از فیلتر رسوب افزایش عمر فیلترهای یک سیستم - از جمله فیلتر کربن بلوک ناب زیست یا فیلتر کربن اکتیو فعال است. این کار را با به دام انداختن رسوبات بزرگتر مانند ماسه، گرد و غبار و زنگ هنگام عبور آب لوله کشی انجام می دهد و از ورود آن به سیستم و مسدود کردن فیلتر با منافذ کوچکتر جلوگیری می کند و تقریباً بلافاصله آن را بی اثر می کند.

شما هرگز نمی توانید از یک فیلتر رسوب به تنهایی استفاده کنید، زیرا این فیلترها حداقل اندازه 5 میکرون دارند - معمولاً 10 یا 15 میکرون هستند. این بدان معناست که در حالی که فیلتر ذرات معلق موجود در آب را جذب و حذف می کند، نمی تواند آلاینده های کوچکتری را که به اندازه کافی ریز هستند که مستقیماً از این منافذ بزرگتر عبور کنند را حذف کند. بهتر است قبل از فیلتر کربن فعال و گاهی اوقات پس از فیلتراسیون نیز استفاده شود.

چه زمانی باید از فیلتر کربن فعال استفاده کنم؟

فیلتر کربن فعال در همه اندازه‌ها برای قرار دادن چندین سیستم تصفیه آب وجود دارد، بنابراین هیچ محدودیتی برای نحوه و برای چه منظوری وجود ندارد که می‌توانید از یکی از این فیلترها استفاده کنید. اگر به دنبال یک راه حل تصفیه آب برای کل خانه خود هستید ، یک سیستم فیلتر نقطه ورودی را انتخاب کنید که دارای یک یا چند فیلتر کربنی فعال به عنوان بخشی از فرآیند تصفیه آن باشد. اگر فقط به آب آشامیدنی تمیز نیاز دارید، سیستم‌های زیر سینک یا واحدهای رومیزی که حاوی فیلتر کربنی ناب زیست هستند این کار را انجام می‌دهند. اگر به دنبال قابل حمل ترین و آسان ترین راه حل فیلتر آب هستید، حتی می توانید پارچ های آبی را خریداری کنید که دارای فیلتر کربن فعال هستند .

هر چند وقت یکبار باید فیلتر کربنم را عوض کنم؟

برای اطمینان از اینکه فیلتر کربنی همچنان با کیفیت بالا کار می کند، باید فیلتر را مرتباً تعویض کنید. فیلتر کربن فعال فقط می توانند بسیاری از آلاینده ها را جذب کنند. خواه کلر، سرب یا VOC باشد، این آلاینده ها روی سطح محیط فیلتر کربنی با هم ادغام می شوند و شروع به مسدود شدن سطح می کنند. پس از جذب بسیار زیاد، سرانجام سطح آن چنان مسدود می شود که سرعت جریان آب تحت تأثیر قرار می گیرد، به این معنی که برای دسترسی به آب آشامیدنی تمیز باید مدت زمان بیشتری صبر کنید.

هنگامی که کل سطح فیلتر کربن فعال شده پوشانده شود، دیگر جایی برای جذب باقی نمی گذارد. این بدان معنی است که آلاینده هایی مانند کلر به سادگی از فیلتر با آب عبور می کنند.

اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض فیلتر کربنی فعال خود دارید به عوامل مختلفی از جمله کیفیت فیلتر، سطح آن، چگالی آلودگی آب لوله کشی و مصرف روزانه آب بستگی دارد. البته هرچه حجم آبی که روزانه از فیلتر شما عبور می کند بیشتر باشد، سطح سریعتر از ناخالصی اشباع می شود. همین امر در مورد آلاینده‌های شما نیز صدق می‌کند - هر چه میزان آلاینده‌ها در هر گالن آب بیشتر باشد، جذب بیشتری صورت می‌گیرد. هرچه سطح محیط فیلتر کربنی سریعتر مسدود شود. یک فیلتر با کیفیت بالاتر عموماً دوام بیشتری خواهد داشت، همچنین فیلتری با سطح بزرگتر که فضای بیشتری برای جذب آلاینده ها دارد.

فیلتر کربن

تهویه کننده هوا

برخلاف سایر فیلترهای هوا، فیلتر کربنی تنها گازها و بخارات موجود در هوا را جدا می کند. در این فیلترها قطعات کربن فعال در داخل قاب هایی که ساختار اصلی فیلتر را تشکیل می دهند قرار می گیرند و این قطعات مولکول های گاز و بخارات موجود در هوا را جذب می کنند. فیلتر کربنی توانایی جذب بخارات موجود در هوا را تا چند ppm دارند. کاربرد اصلی فیلتر کربن ناب زیست در سیستم های تهویه مطبوع، جداسازی دود سیگار و بوهای نامطبوع از هوای داخل ساختمان است. برای حداکثر کارایی این فیلترها و به منظور جلوگیری از رسوب ذرات گرد و غبار در هوا بر روی فیلتر کربنی ناب زیست باید از یک پیش فیلتر در هوای ورودی به فیلتر استفاده شود.

فیلتر کربن آکیتو چگونه کار می کند؟ اگرچه ممکن است فکر کنید که مکانیسم کار این فیلتر دشوار است، اما اینطور نیست. با عبور جریان هوا از فیلتر کربن فعال، تمام آلاینده های شیمیایی در سوراخ های فیلتر به دام می افتند و هوای تمیز از طرف دیگر به محیط باز می گردد. فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب عملکرد مشابهی دارند. آب با فشار زیاد از فیلتر عبور می کند و آلاینده های موجود در آب توسط فیلتر جذب می شود و آب تمیز از طرف دیگر خارج می شود. به طور کلی این فیلترها ذرات بزرگتر از 0.6 میکرون را جذب می کنند.

نحوه احیای فیلتر کربن

مانند سایر ، عمر فیلتر کربنی به میزان آبی که وارد آن می شود بستگی دارد. مانند فیلتر شنی، فیلتر کربن در عملکرد خود نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. اگر آب از روی کربن عبور کند، منافذ روی سطح کربن پر می شود و کربن شبح می شود و اگر حجم کربن در فیلتر کربن کم است، در صورت وجود کربن زیاد، جایگزینی کربن مناسب است. در فیلتر کربن ناب زیست استفاده شده است، باید زودتر تعویض شود. هنگام فیلتر کردن اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود. در این صورت می توان فیلتر کربن را احیا کرد. احیای کربن را می توان در چند چرخه انجام داد که توسط هوا و بخار انجام می شود.

موارد استفاده از فیلتر کربن

برخی ناخالصی های موجود در آب با استفاده از فیلتر کربن حذف می شوند. از جمله این ناخالصی ها می توان به کلر، طعم و بوی نامطبوع، رنگ و برخی مواد شیمیایی اشاره کرد. موقعیت این فیلتر کربنی در صنعت در محفظه ای در داخل یک ستون فلزی است و در پالایشگاه های داخلی نیز در محفظه محفظه قرار می گیرد. در تصفیه خانه های خانگی دو نوع فیلتر کربن وجود دارد: فیلتر کربن پودری و فیلتر کربنی ناب زیست فشرده که نوع فشرده آن پودر فشرده شده توسط چسب می باشد. این فیلتر در روش اسمز معکوس قبل از فیلتر ممبران قرار می گیرد و آب ابتدا از فیلتر کربن عبور کرده و در نهایت به ممبران می رسد. وجود فیلتر کربن کمک قابل توجهی به طول عمر غشاء می کند. این فیلترها از فولاد، فلز و FRP ساخته شده اند.

مکانیسم عملکرد فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن فعال در مخازن فلزی تحت فشار تولید می شوند. در این مخازن لایه ای از کربن بر روی بستر قرار می گیرد که ارتفاع مشخصی دارد و ارتفاع آن مربوط به ظرفیت کربن است و نازل هایی نیز در زیر بستر در نظر گرفته شده است. نازل ها از برنج یا پلی اتیلن ساخته شده اند. به دلیل این ساختار آب هنگام عبور از این فیلتر کربنی ناب زیست مواد و ناخالصی های خود را از دست می دهد و در نهایت آب بدون املاح و ناخالصی و همچنین بدون بو و رنگ و ... از فیلتر خارج می شود.

فیلترکربن